Na co skarżą się ubezpieczeni?
Klienci, niezadowoleni z decyzji ubezpieczyciela, mogą poskarżyć się do Rzecznika Ubezpieczonych. W ciągu pierwszych III kwartałów 2012 roku z tej drogi skorzystano 11145 razy. Najczęściej skarżono się na polisy OC.
Jak wynika z raportu opublikowanego przez Rzecznika Ubezpieczonych, 5957 skarg odnosiło się do ubezpieczeń komunikacyjnych. Skarżono się przede wszystkim na występowanie tzw. podwójnego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, wezwanie do zapłaty przez zakład ubezpieczeń składek powstałych na skutek ponownej kalkulacji, jak również przedawnionych składek ubezpieczeniowych lub ich rat wraz z odsetkami za zwłokę, problemy z uzyskaniem zwrotu niewykorzystanej części składki za OC komunikacyjne w następstwie zbycia pojazdu czy wysokość składek, w tym na konstrukcję taryf składek.
Drugie miejsce z uwagi na liczbę skarg zajmowały te dotyczące ubezpieczeń na życie - łącznie 1674 skargi. Najliczniejsza grupa spraw z omawianego zakresu dotyczyła ubezpieczeń wypadkowych i chorobowych będących uzupełnieniem ubezpieczeń na życie – 826 spraw. Wysoka pozycja w tej grupie skarg dotyczyła ubezpieczeń na życie (466 spraw). Kolejne miejsca zajęły skargi dotyczące ubezpieczeń na życie związane z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym (264 sprawy) oraz ze sposobem naliczania, wymiarem i zwrotem składek ubezpieczeniowych, w tym najczęściej odmowy zwrotu niewykorzystanej części składki w przypadku wcześniejszej spłaty kredytu/pożyczki (45 spraw).
Spory w tej grupie najczęściej dotyczyły wysokości świadczenia – w tym zaniżenia procentu uszczerbku na zdrowiu, jak też zbyt niskiej kwoty przyznanego odszkodowania. Pozostałe zarzuty podnoszone pod adresem zakładów ubezpieczeń dotyczyły m.in. odmowy uznania roszczenia przez zakład ubezpieczeń, gdy zdarzenie ubezpieczeniowe nie mieściło się w granicach ochrony gwarantowanej umową (np. nie wystąpił nieszczęśliwy wypadek wg definicji określonej w ogólnych warunkach ubezpieczenia) lub z powodu zatajenia lub podania przez ubezpieczonego nieprawdziwych bądź niepełnych informacji o stanie jego zdrowia przed zawarciem umowy ubezpieczenia; zbyt niskiej wobec oczekiwań ubezpieczonego bądź całkowitej odmowy wypłaty tzw. wartości wykupu polisy, proponowanej osobom wypowiadającym umowy w czasie jej trwania (tzw. wykup polisy) czy spory wynikające z okoliczności towarzyszących zawarciu umowy ubezpieczenia, zwłaszcza niewłaściwa ocena produktu przez ubezpieczających.
Czytaj cały artykuł: http://ubezpieczenia.wp.pl/kat,113546,title,Na-co-skarza-sie-ubezpieczeni,wid,15056498,wiadomosc.html?ticaid=1f7d2