Bój o najlepszych kierowców
Towarzystwa działające na polskim rynku mogą stanąć przed koniecznością obniżek cen polis
Na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych dla klientów indywidualnych widać spowolnienie będące pochodną sytuacji gospodarczej. Polacy kupują mniej samochodów, szczególnie nowych, zatem takich, które najczęściej są ubezpieczane w ramach polisy casco, ludzie są też ogólnie bardziej zachowawczy w wydatkach.
Doświadczenia z przeszłości
Dodatkowo wynik ubezpieczycieli majątkowych na działalności podstawowej znacznie się polepszył, ponieważ odszkodowania wypłacone w tym roku przez firmy były znacznie niższe niż w latach ubiegłych. To efekt mniejszej liczby wypadków wynikającej z łagodniejszej aury.
– Wyniki za I i II kwartał 2012 roku pokazały po raz pierwszy od lat dodatni wynik z OC. Jest on jednak symbolicznie większy od zera. Nikt nie jest w stanie dać dziś gwarancji, że branża zakończy 2012 rok na plusie, jeśli chodzi o OC. Dodatni wynik może w każdej chwili być zagrożony np. śnieżną zimą – mówi Jan Grzegorz Prądzyński, prezes zarządu Polskiej Izby Ubezpieczeń.
Właśnie poprawa wyniku technicznego w ubezpieczeniach komunikacyjnych sprawia, że niektóre towarzystwa ugną się pod presją cenową konkurencji.
– Poprawa wyniku ubezpieczeń komunikacyjnych może prowadzić do rozważania przez niektórych ubezpieczycieli zmiany obecnego poziomu cen. Powoduje to jednak obawę, że tak jak to było w latach ubiegłych, staną się one nierentowne – zauważa Michał Witkowski, rzecznik PZU.
Wojna cenowa w ubezpieczeniach nie byłaby na naszym rynku nowością. Już kilka lat temu firmy mocno walczyły o udziały w rynku. I tak na koniec 2011 roku rynek ubezpieczeń komunikacyjnych miał 488 mln zł straty na działalności podstawowej. Dlatego potem kierowcy musieli zaakceptować wzrost cen komunikacyjnego OC i AC.
– Silna konkurencja cenowa i jednocześnie nowe rozwiązania prawne spowodowały dodatkowe obciążenia dla zakładów ubezpieczeń. Rosła również presja na wypłaty wyższych odszkodowań. Dlatego ubezpieczenia komunikacyjne, zwłaszcza OC, były w Polsce nierentowne. Dwa lata temu średnie stawki za OC stopniowo zaczęły w Polsce rosnąć, ale nadal pozostają na jednym z najniższych poziomów w Europie – wyjaśnia Jan Grzegorz Prądzyński.
Czytaj cały artykuł: http://www.ekonomia24.pl/artykul/706702,949451-Boj-o-najlepszych-kierowcow.html